YHTEINEN MISSIO – 
HIUSTEN HYVINVOINTI

AATE TAUSTALLA 

Yhdysvaltalainen filosofi Eric Hoffer (1902 – 1983) teki tunnetuksi käsitteen joukkoliike. Kaunis Liike on joukkoliike, Hofferin tarkoittama aate. Aatteemme tavoite on luoda hiusten hyvinvointiin liittyen hyvää. Liikkeemme muuttaa ja kehittää hiusten hyvinvointiin liittyvää ajattelua, käytänteitä sekä parantaa parturi-kampaajien ja heidän asiakkaidensa yhteistyötä. Yhdessä me voimme luoda uudenlaisen hiusten hyvinvointia parantavan kulttuurin ja parantaa alan palveluita.

LIIKKEEN PERUSTAJA – TERHI

Kaunis Liikkeen perustaja on Terhi. Kahden lapsen äiti, yrittäjä, innovaattori ja työtä pelkäämätön stand upin ystävä syntyi Rautalammilla 1977. 

”Urheilu, erityisesti hiihto ja yleisurheilu olivat intohimojani heti kun lähdin omilla jaloillani kävelemään. Kilpaurheilun kautta kilpailuviettini ilmeni jo lapsena. Nyt haluan auttaa parturi-kampaajia menestymään kilpailussa.” 

”Lapsena koin ensimmäisen ”traumaattisen” kokemuksen, kun äitini leikkasi pitkät hiukseni lyhyeksi, kun olin noin nelivuotias. Hyväähän äiti tarkoitti, mutta ilmeisesti tästä lähti kiinnostukseni hiusten hyvinvointiin.” 

Hiusten hyvinvoinnin ohella myyminen on ollut Terhin intohimo pienestä pitäen. Yrittäjyyden ja sinnikkään työn tekeminen tulivat tutuksi ysitien varrella jo alle kymmenenvuotiaana. 

”Mansikan myynnistä kaikki lähti. Mansikan satokausi oli lyhyt, myyntiolosuhteet ruuhkaisen ysitien varrella haastavat ja yli 12 tunnin työpäivät opettivat, että jokainen markka pitää ansaita, jokainen asiakas on tärkeä. Tavoite oli myydä tietty erä päivässä ja siitä piti pitää kiinni. Isäni opetti kohtaamaan jokaisen asiakkaan yksilölisesti, asettumaan asiakkaan asemaan. Tärkeä markkinoinnin kilpailukeino oli laatu. Emme myyneet koskaan huonolaatuista mansikkaa. Asiakaslupaus oli meille keskeinen arvo.”

Parturi-kampaajaksi Terhi valmistui 1998 Mikkelissä. 

”Kouluaikana hämmästelin kahta asiaa. Meille ei opetettu myyntiä. Vaikka parturi-kampaaja on hiusalan kovin ammattilainen ja hänellä on mahdollisuus myydä hiusten hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä tuotteita, jotka ovat asiakkaille suurena apuna, myyntiä ei kerta kaikkiaan opetettu. 

 

Mielestäni tästä on alalla kärsitty valtavasti. Asiakkaille on jäänyt myymättä tuotteita, joista he olisivat saaneet apua. Toisaalta parturi-kampaajat ovat jääneet paitsi tuloista, jotka ovat virranneet marketteihin, luontaistuotekauppoihin ja jopa apteekkeihin. Parturi-kampaaja on kuitenkin hiusalan tuotteiden ylivoimainen asiantuntija. Toinen asia, joka mietitytti, oli hiusten kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sitä opinnoissa käsiteltiin mielestäni liian kapea-alaisesti.” 

Parturi-kampaajan työtä sopimusyrittäjänä, liikkeenharjoittajana ja vuokratuolilaisena Terhi on harjoittanut monipuolisesti asiakkaiden tarpeet aina keskiössä. Terhi on työskennellyt asiakkaita palvellen Kymenlaaksossa, Savossa, Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä. Erilaiset työympäristöt ja asiakkaiden tarpeet ovat jalostaneet ajattelua ja kehittäneet ymmärtämään alan mahdollisuuksia. 

”Olen kokeillut myös erilaisia myyntiedustajan töitä, josta kokemusta onkin karttunut useamman tuotteen ja maahantuojan osalta. Niissä suurimmat haasteet omalta kohdaltani olivat työn ja perheen ajankäytön suunnittelu.”

”Peruukki asiakkaat ovat olleet yksi intohimoistani. Hiusten menettäminen sairauden tai muun syyn johdosta avasi ymmärrykseni lopullisesti hiusten hyvinvoinnin merkityksestä suomalaiselle naiselle.”

”Asiakkaiden kiitollisuus, kun heidän hiusten lähtöönsä pystyin kuuntelemalla ja tarjoamalla ratkaisuja vastamaan, on jotakin mikä on vaikuttanut eniten Kaunis Liikkeen toiminnan suuntaamiseen nykyisille urille. Asiakkaille ei myydä, vaan tarjotaan ratkaisua. Olen kiitollinen niistä lukuisista asiakaskohtaamisista, joissa löysimme yhdessä ratkaisun asiakkaan hiusten lähtöön.” 

Terhin motto: ”Haasteet on tarkoitettu ylitettäviksi!”

Tutustu peruukkipalveluihin tästä.

KAUNIS LIIKE VISUALISOI

Nea on nuori audiovisuaalisen viestinnän ammattilainen. Hän on kuvannut ja luonut visuaalista tarinan kerrontaa eläinten, bändien ja urheilun parissa. Hiusalan yksipuolinen tarinankerronta on ollut hänelle hämmentävää. Nea harrastaa eläimiä ja bändien keikoilla käyntiä Euroopassa. 

”Kiinnostuin visuaalisesta tarinan kerronnasta hyvin nuorena. Aluksi keskityin kuvaamaan koiria, kissoja ja hevosia. Tarinat näiden inhimillisten olioiden ympärillä opettivat paljon kauniista liikkeestä ja sen tallentamisesta kuvalliseen muotoon.” 

Nea opiskeli Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa 2013 – 2016. Samalla hän työskenteli mm. Kuopion Kalevan kisojen valokuvaajana. Nea työskenteli opintojen ohessa myös urheilumarkkinointi yhtiössä erilaisten visuaalisten projektien parissa. Nea kohtasi Kaunis Liikkeen perustajan Terhin kesällä 2015.

”Terhin näkemys hiusalasta, arvomaailma yrittäjyydestä ja mahdollisuus palvella hiusalaa alkoivat kiinnostaa. Yhteiset kovat kokemukset syksyllä 2015 vahvistivat ajatusta siitä, että haluan työskennellä Terhin kanssa yhteisten hiusalaan liittyvien asioiden parissa. Ehkä kirjoitamme myöhemmin Terhin kanssa kirjan syksyn 2015 tapahtumista, jotka hitsasivat yhteistä yritysideaamme.” 

Suomalaisten naisten kuvaaminen ja heidän hiuksiin liittyvien ajatusten ja tarpeiden visualisointi on Nean seuraava haaste. Haasteeseen vastaaminen on Nean unelma. 

”Olen oppinut kuinka tärkeä asia hiusten hyvinvointi on. Uskon, että löydän uuden lähestymiskulman vallalla olevan alan visualisisoinnin rinnalle. Haluan auttaa asiakkaita ja toisaalta tarjota parturi-kampaajille keinoja tuoda osaamistaan esille kuvallisen kerronnan ja visualisoinnin keinoin digitaalisissa kanavissa.” 

Nean motto: ”Bändikeikat ovat elämän suola!”

Tutustu valokuvaus- ja visualisointipalveluihin tästä 
ja valokuvausportfolioon tästä.

SOTILAASTA JA LIIKUNNAN HYVINVOINTIMAAILMASTA KAUNIISEEN LIIKKEESEEN

Marko on vuonna 1971 Janakkalassa syntynyt elämän moniottelija. Hänen ensimmäiset kokemukset johtamisesta juontavat lapsuuden pihakisojen järjestämiseen alle kouluikäisenä. Marko on kiinnostunut kehittämisestä ja uusista asioista. Teatteri ja rockfestivaalit ovat Markon intohimo, kuntoliikunnan ohella. 

”Oma maailmakuvani on muotoutunut lapsuudessa liikunnan ja urheilun parissa. Olen aina halunnut olla tekemisissä hyvinvoinnin ja asioiden kehittämisen kanssa.” 

Marko on toiminut kehittäjänä, muutoksen tekijänä ja valmentajana eri elämän osa-alueilla. Maanpuolustusopisto ja toimiminen politiikassa muovasivat maailmakuvaa. 

”Uskon vahvasti, että periksiantamaton asenne ja arvot ovat asioita, joista ei pidä tinkiä. Suunnitelmat, niiden toteuttaminen ja yhteispeli tuovat parhaan tuloksen. Näistä ajatuksista uskon olevan paljon iloa ja hyötyä Kaunis Liikkeelle. Tulen täysin hiusalan ulkopuolelta ja noin vuoden tutustuminen alaan on tuonut varmuuden, että alalla on asioita, joissa voin auttaa.” 

Marko on seurannut hiusalaa vierestä ja tutkinut alan trendejä. Marko on todennut ihailevansa parturi-kampaajien kykyä auttaa asiakkaita ja ihmettelee heidän kykyään loihtia upeita leikkauksia ja kampauksia. Digitaalisen median ja liiketoiminnan osa-alueilla Marko uskoo alalla olevan paljon kehitettävää ja mahdollisuuksia. 

Liikuntajärjestöissä Marko oli luomassa hyvinvointia tuhansille suomalasille. 

Toisaalta urheilijoiden valmennus kohti omia rajoja kehitti ajattelua valmentamisesta ja yksilön, yrittäjän voimavarojen suuntaamisesta kohti tuloksentekoa ja menestystä. 

”Urheilun parissa ja järjestömaailmassa sain toimia muutosprosessien parissa. Mahdollisuus kehittää olemassa olevasta jotakin parempaa on helpompaa, kun tulee alalle ulkopuolelta. Tämän opin liikuntajärjestöissä tuloksellisimmissa kehitysprosesseissa, joissa sain olla osallisena.”

Yritysmaailmassa Marko on oppinut, että tärkeintä on pitää sen minkä lupaa. Hänellä on kokemusta myös tyhjistä puheista, jotka aiheuttavat harmia. 

”Nopeasti ymmärsin, että Terhin ja Nean kanssa meillä voi olla annettavaa hiusten hyvinvointiin ja koko toimialaan liittyen. Löysimmekin yhteisen mission ja ajatuksen, jolla lähdemme toteuttamaan hiusalan asiakkaiden ja toimijoiden hyvinvointia. Emme kilpaile alan toimijoiden kanssa, vaan haluamme olla yhdessä kehittämässä ja parantamassa hiusalan asiakkaiden asiakaskokemusta.” 

Marko tarjoaa Kaunis Liikkeessä näkökulmia, joilla asiakaskokemusta ja konseptointia kehitetään vastaamaan paremmin hiusalan asiakkaiden tarpeisiin. 

”Tuonpa urheilumaailmasta tuttuja hyvinvointi näkökulmia hiusten hyvinvointiin liittyen, vaikka itsellä hiukset putosivat jo ajat sitten. Olisi myös hauskaa olla järjestämässä tapahtumia alan toimijoille.” 

Marko auttaa parturi-kampaajia kehittämään liiketoimintaan asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja myynnin avulla. Hän auttaa parturi-kampaajia valmennuksellisin keinoin. 

Elämän motto: ”Onnea on jokainen hetki”
Tutustu Hiusvitamiiniimme tästä.

Kehittämisrynnäkkö