KAMPAAJIEN KUVAKERRONTAA

Parturi-kampaamo alamme on täynnä taiteilijoita. Värimaailmamme on Tikkurilan värikartan jälkeen täynnä satoja eri värisävyjä. Hiusalan ammattilaiset ovat huoliteltuja, kauniisti kammattuine hiuksineen ja usein pukeutumiseltaankin muodin nykyhetkessä. Liiketilat ovat sisustettu erikoisuuksineen, kalusteet viimeisen päälle oman värimaailmansa kanssa, ehkä suoraan Italiasta tai Ranskasta.

Asiakkaan näkökulmasta, hän kokee edellä mainitun ihanuuden kaunistautumishetkellä n. kerran kuukaudessa tullessaan kampaajalle. Asiakkaamme etsivät palvelujamme nykyisin yhä useammin netistä. Vastaako kuvakerrontamme siellä mielikuvaa, jonka asiakas saa liikkeessämme.

Haluammeko hiusalalla ottaa mallia kosmetologien markkinointikeinoista. Emme varmastikaan halua muistuttaa hammaslääkäriä, jonne on pakko varata aika, kun tarpeeksi sattuu. Hammaslääkärin mainoksessa lukee osoite, puhelinnumero ja lääkärin nimi. Tästä mietintään, mitä sinä haluat viestittää omasta liikkeestäsi. Kertooko markkinointisi ja viestintäsi hiustenhellimishetkestä citykampaamossa vai retkestä pariksi tunniksi maalaiskampaamoon.

Vertailun vuoksi otan esimerkkejä kosmetologien liikkeistä. Heillä on samantyylinen ammattikoulutus. Onko heillä markkinointi ja mainosmateriaalia enemmän vai ovatko he ymmärtäneet enemmän kauneus ja viestintä asioista kuin me kampaajat? Heillä kuvat viestivät hyvää oloa, rentoutusta, josta asiakkaalle tulee mieli mennä heti kasvohoitoon. Kosmetologilta lähdettäessä on usein tunne, että on saanut jotain todella tarpeellista iholle, vaikka lasku olisi satoja euroja sieltä lähdettäessä. On vaan niin mielettömän hyvä olo. Mielikuva ja palvelu yhdistyvät asiakaskokemukseksi.

Mitä me parturi-kampaajat haluamme kertoa asiakkaalle? Tutkin parturi-kampaajien netti- ja digitaalista viestintää. Huomaan usein, ettei parturi-kampaajien viestinnässä saa välttämättä sitä kuvaa mitä monella hiusalantaiteilijalla olisi annettavana. Osaamme kyllä ottaa nykykännykällä hienoja kuvia hiuksista, jotka ovat erikoisväreillä värjättyjä. Harva vakioasiakkaistamme samaistuu näihin kuvissa esitettyihin malleihin. Silti he usein odottavat ” jotakin uutta”. Saamme markkinointiin ja mainontaan maahantuojiltamme kansainvälisiä värikkäitä huippukuvia 20-vuotiaista hiusmalleista, joihin kaikkien asiakkaidemme pitäisi samaistua. Entä ne asiakkaat, jotka kokevat hiustenlähtöä tai ovat allergisoituneet hiustenvärjäyksille. Missä ovat keinot markkinointiin heille? Ovatko he ”inva” porukkaa, joille ehkä löytyy jotain kampaamojen alahyllyiltä? Kuinka moni markkinoi +50-vuotiaille, joilla oikeasti on rahaa käyttää kampaamokäynteihinsä. Mitä sitten, kun pitkän uran tehneet kampaajat lopettavat? Perinteisesti he ovat se ryhmä, jotka mainostavat vielä lehdissä tarjouksiaan. Mitä tapahtuisi, jos 70-vuotiaille kampaajakonkareille olisikin oma ryhmä facebookissa? Heiltä löytyy rautaista ammattitaitoa tiukkoine sääntöineen ja siisteine liikkeineen. Heidän markkinointi materiaaleista löytyy varmasti osoite ja isolla puhelinnumero, joka peittää mainoksesta puolikkaan niin, että varmasti huononäköisemmätkin sen huomaavat. Liikkeen näyteikkunakin näyttää samalta vuosi toisen jälkeen. Ihmisille varmasti piirtyy mielikuva liikkeen nimestä auringonhaalistamista ikkunateipeistään. Siellä ollaan valmiina puoli kahdeksan, vaikka liike aukeaisi kahdeksalta. Perinteisin tyyliin.

Oletko sinä kampaaja, joka laittaa ilmoitukseen kotikampaamo ja reittiopaskartan viereen ja mahdollisesti vielä tien varteen kyltin: kotikampaamo. Maalaismaisemissa tai kotikampaamojen mielikuva on useasti jo letkeämpi pullantuoksuisine kahveineen, ruuan lämmitys taukoineen ja rentona meininkinään. Asiakas on niihin tullessaan tiennyt, että hän tulee kotikampaamoon. Luultavasti hän on jo entuudestaan tuttu. Kylällä, jossa kampaamo on, liikkuu huhu ”älyttömän taitavasta kampaajasta, joka tekee töitä kotona”. Asiakas odottaa ehkä hintatason olevan hieman keskustan liikkeitä edullisempi, vaikkeivat he sinun talolaina maksuun osallistuisikaan. Sijainnista riippumatta molemmissa kampaamoissa lopputulos voi olla sama. Toisessa euroja menee aikaan, matkaan ja toisessa maksat liiketilan helposta saatavuudesta. Me päätämme kuinka haluamme palveluamme tarjota. Kaikissa tapauksissa ollaan samalla viivalla viestinnässä ja nykyaikaisesti sosiaalisessa mediassa.

Vastaako ulkoinen viestintämme ja markkinointimme kuitenkaan mielikuvaa, jonka asiakkaamme kokee? Vai onko kampaamohetki asiakkaalle peilikuva lakkaroiskeineen, värikuppeineen, suttuisine työkärryineen, lattia ja penkki täynnä hiuksenpätkiä. Muistan itse joskus olleeni työharjoittelussa parturissa, jossa asiakas alkoi puhdistella karvanpätkiä asiakastuolistaan, johon aikoi istuutua. En tiedä oliko tavoite siinä hetkessä yhä se, että asiakas pääsi hiuksistaan mahdollisimman nopeasti eroon. Aikataulussa pysymisen johdosta oli pakko olla monipuolinen. Puhelimeen vastattaessa, toisella kädellä kahvia tarjoillessa tarjottimella oli menossa asiakkaan suuhun muutakin kuin kahvia ja keksiä. Hip hei aikataulussa pysyttiin. ”Hei olen pinja ja töissä taas elokuussa siinä ja siinä liikkeessä äitiysloman jälkeen”. Edellä kirjoitettu ja julkaistuhan ”kuulostaa suorastaan mielenkiintoiselta ja uhkuu töihin paluuta”. Ikävä kyllä näitä tekstejä näkee mainonnassa vieläkin. Lehtimainonta on pian taaksejäänyttä elämää ja uudenlaiset markkinointikeinot sosiaalisessa mediassa etsivät asiakkaiden huomiota. Käytetään värikkäitä tapahtumakuvia taiteilijat! Kuvia, jotka ovat laadukkaita, mietittyjä ja viestivät asiakaskokemusta. Nyt saat tuutata tuotekuvia sen minkä ehdit sosiaalisiin kanaviin. Puhuttelevatko ne kuitenkaan ihmisiä, ellei tuotteeseen liity tunnelmaa, tarinaa tai tapahtumaa?

Olen kuullut asiakkailta heidän ollessa käsittelyssäni, että eniten he odottavat pesupaikalla tapahtuvaa päänahan hierontakäsittelyä. Kyllä he saavat tarpeellisen leikkauksenkin, mutta heillä on mielikuva ihanan rennosta hetkestä. Entä jos kampaajien markkinointiviestintä olisi laadukasta kuvankerrontaa kampaajan toiminnasta ja viestittäisimme yhtä haluttavaa käsittelyä kuin kosmetologit. Eiväthän kosmetologien asiakkaatkaan odota kasvojen nipistelyvaihetta vaikka se kuuluu asiaan. Mitä jos yrittäisimme vedota asiakkaisiin uusin erilaisin keinoin?

Kolme kysymystä tehostamaan kuvakerrontaasi:
1. Mistä haluat kertoa asiakkaalle kuvillasi?
2. Mitkä ovat niitä hetkiä, joista asiakkaalle jää paras fiilis käsittelyssäsi?
3. Miten erotut kuvakerronnalla kilpailijoistasi?

Näin me kerroimme kuvin ja sanoin Hiusvita-tuotteesta. Katso tästä!

Helteisenä keskiviikkona 27. päivänä heinäkuuta2016,
Terhi Päivärinta